Kuasa Minda Bawah sedar dan Otak


Otak manusia terdiri daripada 4 bagian:

1.Otak kiri Atas,

2.Otak kiri Bawah,

3.Otak kanan atas

4.Otak Kanan bawah.


Otak Kiri secara keseluruhanya memproses segala macam angka, matematika, bahasa, Otak kiri atas juga disebut Otak Pintar. berperanan menganalisa data berkaitan Logik, Matematik, Prosedur, Realiti.Otak Kiri Bawah disebut Otak Optimis berfungsi sebagai menganalisa data berkaitan Ego, Planing, Keinginan, Kemahuan.



Otak Kanan memproses segala macam keindahan, iri seni, rasa, dan segala sesuatu yang tidak lagi bersifat verbal. Otak Kanan atas juga disebut sebagai otak Spekular berperanan menganalisa data berkaitan Sterategi, Futureristik, Sejarah, Visual dan Kreatif. Sementara Otak Kanan Bawah disebut sebagai Otak Relationship memproses data berkaitan Interpesonal, Ekspresi wajah, Komunikasi, Gaya atau Style seseorang.


Diatas merupakan sebahagian dari kemampuan dan kegunaan otak manusia yang di pergunakan ada juga yang tidak di gunakan. Menurut ahli kaji minda, walaupun otak manusia mempunyai berbagai fungsi yang berguna keseluruhan potensi penggunaan hanyalah 12%. Selebihnya kemampuan otak manusia tidak di gunakan dan di biarkan tanpa di gunakan begitu sahaja.


Para ahli menyebut yang 12% sebagai pikiran sadar (conscious mind), dan selebihnya 88% sebagai pikiran bawah sadar (subconscious mind). Antara pikiran sadar dan bawah sadar dibatasi sebuah garis filter yang disebut dengan reticular acti-vating system ( RAS ) bertujuan untuk memgimbangi seseorang itu berada di dalam situasi sedar dan sentiasa waras.



Mungkin sebahagian anda hanya mengetahui bahawa pikiran bawah sadar hanyalah berfungsi sebagai file menyimpan semua pengalaman hidup, citra diri seseorang atau hanya berfungsi sebagai bank memori, padahal potensinya jauh lebih besar dari itu. Kekuatan pikiran bawah sadar dapat dimanfaatkan untuk mencapai tujuan tiga sampai tujuh kali lebih cepat, dengan kemampuan relaksasi sebagai kekuatan tambahan.


Kesimpulanya : Semakin anda berada dalam kondisi ketenangan atau relaksasi semakin tinggilah kekuatan otak anda memproseskan maklumat. Kedua semakin anda melatih otak anda memproses kedua bahagian otak anda maka semakin kuatlah otak anda bekerja.


Latihan melatih Otak Kiri dan Kanan



(Tuhan) yang Maha pemurah,Yang Telah mengajarkan Al Quran.Dia menciptakan manusia.Mengajarnya pandai berbicara.Matahari dan bulan (beredar) menurut perhitungan.Dan tumbuh-tumbuhan dan pohon-pohonan kedua-duanya tunduk kepada nya.Dan Allah Telah meninggikan langit dan dia meletakkan neraca (keadilan).Supaya kamu jangan melampaui batas tentang neraca itu.Dan Tegakkanlah timbangan itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi neraca itu.


1.Pejamkan mata anda.

2.Duduk dalam posisi bersila dengan santai dan relaks serta berwuduk.

3.Tarik nafas dari hidung, buang nafas melalui mulut 7x atau lakukan sehingga anda benar-benar relaks dan santai sekali.

3.Dalam keaadaan pejam mata. Angkatkan bola mata anda merenung ubun-ubun anda pertahan bola mata anda kearah ubun-ubun anda. Gerakan tubuh anda ke kiri dan ke kanan.

4.Lakukan berulang-ulang sehingga anda sangat santai dan relak sekali.


Dengan melakukan teknik 1 hingga 4 secara automatik tubuh anda dan otak anda menjadi sangat relak. Anda akan menghadapi masaalah yang besar jika anda menggunakan keupayaan otak untuk melakukan relaksasi dan 90% anda akan gagal.

Fakta menunjukan bahawa otak akan membuatkan tubuh menjadi sangat relaks. Kita terbalikan fakta barat ini. Gunakan teori yang di ajarkan dalam solat. Gerakan dalam solat akan membuatkan otak menjadi relak. STOP.


Dengan menggunakan fakta Islam ini, saya menganjurkan agar anda menggunakan tubuh anda ( gerakan kiri dan kanan ). Lakukan secara berterusan 5 hingga 10 minit anda 100% akan masuk kedalam keadaan relaks. Aktiviti tubuh akan menghantar otak anda menjadi relaks.

Setelah memasuki alam relaksasi atau selepas anda melakukanya selama 10 minit. Bukakan mata anda. Diam sebentar selama 30 saat. Bukalah Al Quran bacalah surah di atas. Kemudian membaca terjemahanya. Lakukan sebanyak 100x. Ingat anda harus membaca Al Quran bukan menghafalkanya dalam fikiran anda. Membaca Al Quran dan kemudian membaca terjemahanya.


Apabila anda membaca Alquran anda mula mengaktifkan otak kanan anda, kerana ayat Al Quran bermula dari arah kanan, maka otak kanan mula beberja, walaupun aktiviti membaca adalah menggunakan otak kiri. Apabila anda membaca Alquran anda akan menggunakan emosi dan perasaan. Kerana perasaan menghormati Quran dan mengagungkanya sudah tertanam dalam minda orang-orang muslim. Ini juga akan membuat perbezaan kerja otak kiri dan otak kanan.


Apabila anda membaca terjemahan pula anda akan mengaktifkan otak kiri anda. Kerana tulisan roman adalah tulisan yang bermula dari arah di sebelah kiri, maka sewajarnyalah otak kiri lebih bekerja dari otak kanan. Lakukan latihan ini setiap hari, insyaallah fikiran anda dan otak anda akan menjadi seimbang dan kehidupan anda akan menjadi semakin bahagia. Latihan ini akan menghilangkan penyakit nyanyok dan lupa. Membantu memori fikiran bekerja dengan lebih tajam.



Kursus AURA THERAPY
akan di adakan
Lokasi :KUALA LUMPUR
Pejabat Menjaro Jln Bukit Belacan Ampang no:3A/1 Jalan Awf 3A
Ampang Water Front 68000 Ampang Selangor
Pada: 20.08 2009 ( Khamis )
masa: 9.00am_5.00pm
Event Organizer Nor Akmaliza
016 2965644 & 012 9642466
Yuran Kursus Rm 475.00
sebarang pertanyaan sila hubungi
aura_menjaro@yahoo.com
( sila buat Pendaftaran Kursus dahulu untuk pengesahan tempat terima kasih Dari Event Organizer )


Program : SEMALAM BERSAMA MENJARO
Lokasi :KUALA LUMPUR
Pejabat Menjaro Jln Bukit Belacan Ampang no:3A/1 Jalan Awf 3A
Ampang Water Front 68000 Ampang Selangor
Pada: 24.08 2009 ( Isnin )
masa: 9.00pm_5.00Am.
Taklimat Khas : Rahsia Khusuk Solat ( metode Ustad Abu Sangkan )
Aktiviti : Solat tahjud dan Tadarus Al Quran.

Kursus: FBI ( Fitrah Bina Insan )
akan di adakan
Lokasi :Kuala Terangganu
Pada: 28.08 2009 ( Jumaat )
masa: 9.00am_5.00pm

UDI ( Universiti Darul Iman )

Anjuran Kelab Menjaro UDI

Hubungi Ustad Halim: Hp 0132229513


Bagi Anda Ingin Membawa Program Kami ketempat Anda.

Kami sangat mengalu alukanya Sila berhubung dengan Event Organizer Pusat Menjaro 016 2965644 & 012 9642466